(Nieuws Artikel: 27/11/25) Tussen Donbas en Taiwan: hoe de strijd om Oekraïne en de machtsverschuiving in Azië elkaar kruisen

Gepubliceerd op 27 november 2025 om 15:24

Inleiding

De wereld balanceert op een geopolitiek kantelpunt. Terwijl Rusland in de Donbass langzaam terrein wint en de diplomatie rond een mogelijk vredesakkoord in een beslissende fase komt, verschuift de aandacht van de Verenigde Staten steeds nadrukkelijker naar een andere brandhaard: Azië. De oplopende spanningen tussen China, Taiwan en Japan, gecombineerd met Washingtons strategische heroriëntatie, maken duidelijk dat de oorlog in Oekraïne en de machtsstrijd in de Indo-Pacific geen losse verhalen zijn, maar elkaar diep beïnvloeden. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie: vastberaden om Oekraïne te steunen, maar tegelijk geconfronteerd met financiële, militaire en politieke grenzen. In deze wereldwijde schaduwstrijd botsen belangen, ambities en veiligheidsvisies — van de loopgraven in Donetsk tot de luchtruimen boven de Straat van Taiwan. Dit artikel onderzoekt hoe deze conflicten samenkomen en waarom de verschuivende prioriteiten van de grote mogendheden het mondiale machtsevenwicht ingrijpend hertekenen.

Vrede in zicht of gedicteerde wapenstilstand?

De nieuwe fase in de Oekraïne-oorlog

Ruim drieënhalf jaar na de grootschalige invasie van Oekraïne wordt er weer een poging tot diplomatieke beweging gedaan. In Washington, Brussel en Moskou wordt koortsachtig gewerkt aan scenario’s om de oorlog te beëindigen – maar de visies lopen scherp uiteen.

De Verenigde Staten hebben Europese bondgenoten laten weten dat ze pas na een vredesakkoord met Rusland willen praten over langetermijn-veiligheidsgaranties voor Oekraïne. Dat zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio achter gesloten deuren, meldde eerst Politico en werd bevestigd door Oekraïense media.

Voor Kyiv is dat problematisch. De Oekraïense regering herhaalt al maanden dat bindende veiligheidsgaranties – bijvoorbeeld bilaterale defensiepacten of iets wat lijkt op “NATO-light” – een voorwaarde zijn voor élk akkoord met Rusland. Zonder harde garanties vreest Oekraïne dat Moskou zich kan hergroeperen en over enkele jaren weer toehapt.

Tegelijk werkt de zogeheten “Coalition of the Willing” – een groep Europese landen plus Canada – juist aan een pakket “robuuste veiligheids­garanties” om Oekraïne ook ná een deal militair en financieel te ondersteunen. 

Met andere woorden:

  • Washington wil eerst vrede, dán garanties.
  • Kyiv en een deel van Europa willen eerst garanties, dán vrede.

Die volgorde is geen detail, maar raakt de kern van de machtsbalans ná de oorlog.

Het Amerikaanse vredesplan en de Witkoff-rel

De contouren van het Amerikaanse pad naar vrede zijn inmiddels deels uitgelekt. Een 28-puntenplan uit Washington, later herschreven na Europese en Oekraïense kritiek, voorziet onder meer in:

  • een plafond op de grootte van het Oekraïense leger,
  • het de facto opgeven van onmiddellijke NAVO-toetreding,
  • en impliciet erkenning dat Rusland delen van bezet gebied behoudt, al dan niet via een “landruil”. 

Een nieuwe schokgolf volgde toen een gelekt telefoongesprek opdook tussen Steve Witkoff, speciaal gezant van president Trump, en een hoge Kremlinfunctionaris. In dat gesprek suggereerde Witkoff dat Rusland in een “werkbare deal” in elk geval Donetsk zou moeten krijgen, mogelijk gecombineerd met een landruil, en dat hij “ruimte” had om Kyiv onder druk te zetten.

Dat leidde tot verontwaardiging in Kyiv, maar ook in Europese hoofdsteden, waar diplomaten vrezen dat het Amerikaanse plan te ver richting Russische wensen opschuift. Europese leiders, onder wie Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en EU-buitenlandchef Kaja Kallas, waarschuwen publiek dat elke vrede “rechtvaardig en duurzaam” moet zijn – met respect voor territoriale integriteit en het verbod op grenswijziging met geweld.

Intussen spreekt het Kremlin opvallend cautiously positief over de Amerikaanse voorstellen. President Poetin en bondgenoten noemen Trumps benadering “realistisch” en “een basis om op verder te bouwen”, al vragen ze om meer details.

De grote vraag is dus:

komt er vrede op basis van Oekraïense voorwaarden – of op Amerikaanse en Russische leest geschoeid, met Europese bondgenoten in de rol van remmer op de kabel?

De feiten op de grond: langzame maar gestage Russische opmars

Terwijl in hotelzalen en regeringsgebouwen over kaarten gebogen wordt, beweegt de frontlijn nog steeds – zij het langzaam. Rusland claimt de laatste dagen opnieuw meerdere dorpen in de Donetsk-regio te hebben veroverd, waaronder het dorp Ivanopillya, op zo’n zeven kilometer van Kostiantynivka, een belangrijk front- en logistiek knooppunt.

Onafhankelijke verificatie is vaak lastig, maar militaire analisten schetsen een consistent beeld:

  • Rusland boekt incrementiële terreinwinst in de Donbas, vooral rond Pokrovsk, Kostiantynivka en andere logistieke hubs. 
  • Oekraïne kampt met mankrachtproblemen en munitietekorten, wat de verdediging uitput. 

Die verschuivende werkelijkheid aan het front vergroot de druk op Kyiv om in diplomatieke trajecten niet te veel te verliezen. Elk dorp dat valt, wordt automatisch een nieuwe onderhandelingslijn.

Europa: tussen principiële steun en harde rekensom

Waar Washington vooral nadenkt over geopolitieke herprioritering (zie Taiwan verderop), zijn de Europese zorgen onmiddellijker:

  • de veiligheid aan de oostgrens,
  • de geloofwaardigheid van het Europese veiligheids­stelsel,
  • en de enorme financiële kosten van langdurige steun aan Oekraïne.

De EU werkt daarom aan twee pijlers: veiligheid en geld.

1. NAVO en veiligheidsgaranties

De nieuwe NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte maakte deze week glashelder dat Rusland geen veto heeft over het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne. De beslissing ligt formeel uitsluitend bij de huidige NAVO-lidstaten.

Maar hij voegde er meteen een pijnlijke realiteit aan toe:

  • NAVO-toetreding vereist unanimiteit,
  • en meerdere bondgenoten, inclusief de VS, zijn op dit moment tegen een snel lidmaatschap van Oekraïne. 

Dat verklaart waarom Europese landen parallel werken aan “alternatieve” veiligheidsconstructies: bilaterale defensieovereenkomsten, gezamenlijke trainingsmissies, wapenleveringen en eventueel stationering van troepen in de regio.

2. IMF-programma en Europese “reparatie-lening”

Economisch staat Oekraïne ondertussen op de rand van een gigantische financieringskloof. Het IMF bereikte onlangs een akkoord op stafniveau over een nieuw vierjarig programma van 8,2 miljard dollar (2026–2029), bedoeld om macro-economische stabiliteit, begrotingsdiscipline en hervormingen te ondersteunen.

Toch dekt dat maar een fractie van de totale financieringsbehoefte – door het IMF zelf geschat op ruim 136 miljard dollar voor diezelfde periode.

Daarom duwt de Europese Commissie een ander, controversieel idee vooruit: een “reparatie-lening” van naar schatting 130 à 140 miljard euro, gedekt door de winsten of waarde van bevroren Russische staatsactiva binnen de EU.

Het voorstel werkt als volgt:

  • EU-landen lenen gezamenlijk grote bedragen op de kapitaalmarkt.
  • De terugbetaling wordt in theorie gedekt door toekomstige reparaties die Rusland ooit zou moeten betalen.
  • De bevroren activa fungeren als soort achtervang – zonder ze formeel volledig te confisqueren. 

Sommige lidstaten vrezen juridische en financiële risico’s, maar de urgentie is hoog: zonder nieuwe geldstroom dreigt in 2026 een financiële afgrond voor Kyiv.

Rusland: onderhandelen omdat winnen niet lukt

Aan Russische kant klinkt steeds vaker de erkenning – meestal via omwegen – dat een totale militaire overwinning onhaalbaar is. Europese leiders, onder wie Kaja Kallas, stellen openlijk dat Poetin naar de onderhandelingstafel grijpt “omdat hij de oorlog niet kan winnen op het slagveld”.

Toch toont Moskou zich niet nederig. Integendeel:

  • Het prijst de “realistische” tonen in het Amerikaanse plan. 
  • Het blijft tegelijk nieuwe terreinwinst claimen in Donetsk en andere frontgebieden. 

Ruslands tactiek lijkt erop gericht de onderhandelingen te voeren met de kaart van voortgaande opmars in de hand: elk extra dorp en elke extra kilometer moet later worden ingewisseld aan de onderhandelingstafel.

Taiwan en de Aziatische schaduw over Oekraïne

Japan, China en de nieuwe brandhaard rond Taiwan

Terwijl Europa worstelt met Oekraïne, schuift in Azië een andere crisis naar de voorgrond: Taiwan.

De afgelopen weken escaleerde een diplomatiek conflict tussen Japan en China. Aanleiding: uitspraken van de Japanse premier Sanae Takaichi, die in het parlement stelde dat een Chinese aanval op Taiwan mogelijk een Japans militair antwoord zou kunnen uitlokken.

China reageerde furieus. Het ministerie van Defensie waarschuwde dat Japan een “pijnlijke prijs” zal betalen als het “uit de pas loopt” in de Taiwan-kwestie, en noemde de geplande plaatsing van raketten op het eiland Yonaguni – slechts zo’n 100 kilometer van Taiwan – een directe provocatie.

In Beijing’s staatsmedia werd de VS publiek opgeroepen om Japan “in te tomen” en te voorkomen dat “militarisme” uit de jaren ’30 en ’40 terugkeert.

Trump probeert te remmen, niet te duwen

Opmerkelijk genoeg koos president Trump in deze crisis niet voor een harde pro-Japanse lijn, maar voor de rem. In een recent telefoongesprek zou hij Takaichi hebben gevraagd om geen verdere escalatie met China te zoeken, om zo een fragiel evenwicht in de relaties met Beijing – inclusief handelsakkoorden – niet te ondermijnen.

Dat voedt in Tokio de vrees dat Washington in de praktijk economische rust met China hoger prioriteert dan een strakke veiligheidsparaplu boven Japan.

Taiwan zelf: 40 miljard dollar voor afschrikking

Te midden van deze spanning kondigde de Taiwanese president Lai Ching-te een extra defensiebudget aan van ongeveer 40 miljard dollar voor de komende jaren. Dat geld is bedoeld voor:

  • nieuwe wapen­systemen, grotendeels uit de VS,
  • investeringen in “asymmetrische” capaciteiten zoals drones, langeafstandsraketten, kustverdediging,
  • en de uitbouw van een eigen “T-Dome” lucht- en raketverdedigingsschild. 

De reguliere defensiebegroting van Taiwan stijgt in 2026 al naar ruim 3,3% van het bbp, met plannen om richting 5% te groeien.

Beijing bestempelt deze stap als “provocatief” en wijst erop dat Chinese defensie-uitgaven al vele malen groter zijn dan die van Taiwan – iets wat in Taipei juist wordt gezien als argument vóór het pakket. 

Waarom Washington Oekraïne wil “afsluiten” om zich op Azië te richten

Op de achtergrond speelt een structurele verschuiving in Amerikaanse strategie. Verschillende rapporten en indices, waaronder de Asia Power Index van het Lowy Institute, laten zien dat de VS in Azië relatief terrein verliest ten opzichte van China. De militaire voorsprong van Amerika in de regio is kleiner dan tien jaar geleden, terwijl Beijing zijn invloed en militaire slagkracht gestaag uitbreidt.

In Washington wordt China al jaren omschreven als de “top focus” van defensie-planning, onder meer in rapporten aan het Congres over de modernisering van de Chinese marine en luchtmacht.

In dat licht bezien krijgt het Amerikaanse streven om de oorlog in Oekraïne te “afronden” een extra dimensie:

  • Militaire en politieke bandbreedte zijn niet onbeperkt.
  • Een langdurige, dure oorlog in Europa beperkt de mogelijkheid om middelen – van munitie tot diplomatieke aandacht – naar de Indo-Pacific te verschuiven.
  • Een “beheersbare” vrede in Oekraïne, ook als die niet alle Oekraïense doelen haalt, zou Washington in staat stellen zich nadrukkelijker te richten op deterrence tegenover China rond Taiwan en in de Zuid-Chinese Zee.

Dat betekent niet dat er een officieel “ruilakkoord” is waarbij Oekraïne wordt opgegeven ten gunste van Taiwan – daar zijn geen aanwijzingen voor. Maar de strategische logica is duidelijk:

hoe minder Amerika langdurig in Europa vastzit, hoe meer het zich op Azië kan concentreren.

Voor Europese landen is dat een ontnuchterende boodschap. Het dwingt hen meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen continent – financieel, militair en politiek – juist terwijl Oekraïne afhankelijker is dan ooit.

Venezuela: de schaduwfrontlijn in het Caribisch gebied

Terwijl de blik naar Oekraïne en Taiwan gaat, rommelt het ook in de Caribische Zee. De VS hebben daar het grootste vliegdekschip ter wereld en een vloot oorlogsschepen ingezet in het kader van een “anti-drugscampagne” tegen netwerken rond Venezuela.

Er zijn inmiddels ongeveer twintig luchtaanvallen uitgevoerd op vermoedelijke drugsschepen in de Cariben en oostelijke Stille Oceaan, met tientallen doden tot gevolg. Washington beroept zich op het recht op zelfverdediging en de strijd tegen kartels.

Iran schaart zich openlijk achter Venezuela. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi beschuldigt Washington van een “bullying approach” en stelt dat de Amerikaanse campagne de soevereiniteit van Caracas ondergraaft.

De steun van Teheran verdiept een langlopende as tussen twee landen die allebei zwaar onder Amerikaanse sancties staan. Hun boodschap is helder:

  • in Oekraïne,
  • in Taiwan,
  • én in Venezuela

zien zij één en dezelfde Amerikaanse poging tot machtsprojectie, waar ze gezamenlijk tegenin willen gaan.

Eindconclusie

De crises in Oekraïne en rond Taiwan lijken op het eerste gezicht twee gescheiden conflicten, maar in werkelijkheid vormen ze schakels in dezelfde mondiale machtsstrijd. Terwijl Rusland via de Donbas zijn onderhandelingspositie probeert te versterken, manoeuvreren de Verenigde Staten om hun strategische focus te verleggen naar de Indo-Pacific, waar China steeds assertiever optreedt. Europa balanceert intussen tussen morele plicht en geopolitieke realiteit, gedwongen meer verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen veiligheid én die van Oekraïne. De parallelle spanningsbogen – van de frontlinie bij Kostiantynivka tot de luchtverdedigingsinstallaties rondom Taiwan – tonen hoe verweven de belangen van wereldmachten zijn.

De komende maanden zullen bepalen of diplomatie een duurzaam pad weet te vinden, of dat de wereld verder afglijdt richting toenemende rivaliteit en blokvorming. Eén ding is helder: wie naar Oekraïne kijkt zonder Azië te zien, mist de helft van het verhaal. En wie Azië volgt zonder Europa te begrijpen, ziet niet hoe de kaarten werkelijk worden geschud. De strijd om geopolitieke invloed is mondiaal – en de uitkomst ervan zal decennialang voelbaar blijven.

Bronvermelding

Oekraïne – Verenigde Staten – Europa – Rusland

  • Kyiv Independent – diverse nieuwsartikels en analyses over vredesplannen, Witkoff-lekken, territoriale ontwikkelingen en Europees beleid.
  • Reuters – rapportage over vredesonderhandelingen, Russische terreinwinst, NAVO-uitspraken van Mark Rutte en EU-voorstellen over bevroren Russische activa.
  • Politico – berichtgeving over Amerikaanse positie rond veiligheidsgaranties na een vredesdeal.
  • International Monetary Fund (IMF) – officiële persverklaring over het nieuwe 8,2 miljard dollar EFF-programma voor Oekraïne.
  • Europese Commissie / EU-bronnen – verklaringen over de “reparations loan” en bredere EU-steun aan Oekraïne.
  • Newsweek – analyse van het Amerikaanse 28-punten vredesplan, reacties uit Rusland en diplomatieke context.
  • The Guardian – berichtgeving over de Oekraïense reactie op de herwerkte Amerikaanse voorstellen.
  • Anadolu Agency (AA) – verslaggeving over Russische claims van terreinwinst in Donetsk.
  • AP News – aanvullende verificatie en context rond Russische militaire

Taiwan – China – Japan – VS

  • Reuters – berichtgeving over Chinese waarschuwingen aan Japan, uitspraken van Trump aan Tokio en Taiwanese defensiebudgetverhogingen.
  • AP News – aanvullende details over Japanse politieke uitspraken en Chinese reacties.
  • Financial Times – analyse van Taiwan’s “T-Dome” defensieprogramma en strategische ontwikkeling.
  • The Guardian – rapportage over de Taiwanese 40 miljard dollar defensie-uitbreiding.
  • Lowy Institute – Asia Power Index over de verschuivende machtsbalans tussen China en de VS.
  • Al Mayadeen – berichtgeving over diplomatieke escalaties tussen China, Japan en de VS.

Venezuela – Iran – VS

  • Newsweek – verslaggeving over Iraanse steun aan Venezuela in reactie op Amerikaanse militaire operaties.
  • Reuters – details over Zuid- en Midden-Amerikaanse operaties en geopolitieke implicaties.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.